Özcan Mutlu Özünlü

Uuu beybi...

Doğu Ekspresi - Kars - Iğdır - Nahçıvan

2 yaşındaki bebeyle Doğu Ekspresi yaptık Günlük. Milletin bebesiyle sağdan sola gitmeye cesaret edemediği bir ortamda biz ülkenin en doğusuna trenle gittik, yetmedi bir de Nahçıvan'a geçtik.

Doğu Ekspresi

doguekspresi1

Cuma saat 18.00'de Ankara Garı'ndan otobüslere binip Kırıkkale'nin Irmak İstasyonu'na geldik. Ankara'yla Kırıkkale arasında demiryolu çalışması varmış herhalde o nedenle bu iki istasyon arası otobüsle gidiliyor. Yataklı vagonda kompartmanımızı bulduktan sonra ilk iş doğal olarak fotoğrafların çekilmesi oldu. doguekspresi2Hava kararmaya yüz tutarken saat 19.20'de tren hareket etti, kompratmanlar süslendi, tipik bir Instagram görseli yaratıldı. Şaraplar açıldı, çerezler yenildi, her şey mis gibi tıkırında... doguekspresi3Saat 22.00 gibi de artık uykular geldi. Kışın çıkılan Doğu Ekspresi'nde amaç uyandığında bembeyaz karlı manzaraya uyanmaktır fakat biz mart ayının sonunda çıktığımız ve bu sene de kış sıcak geçtiği için gözümüzü karların eridiği, henüz de tam yeşillenmemiş bir bitki örtüsüne açtık. doguekspresi4Gece Kayseri'yi ve Sivas'ı geçmiştik. Sabah Divriği'yi, Kemah'ı geçtik. Sonrasında Erzincan... Erzincan'da trenden indik, bir hava aldık. Erzincan'a kadar her şey  güzeldi Günlük. Sabah kahvaltısı, goygoy, muhabbet... doguekspresi5Saat 12.00 gibi Erzincan'daydık. Sonrasında ise artık yavaştan sıkılmalar başladı. Erzurum'da yenecek olan cağ kebabının heyecanıyla yaşadık. Saat 16.00 gibi de Erzurum'daydık.

doguekspresi8Erzincan'la Erzurum arasında ciddi sıcaklık farkı vardı. Erzurum'da hem sorğuk esiyor hem de sağlam yağmur vardı. Burada da 10 dakika havamızı aldıktan sonra cağlarımızı yemek üzere sevinçle kompartmana geri döndük. Lakin ki önceden kondüktör abimiz tarafından alınan cağ siparişi maalesef hem lezzetsiz hem de soğuktu.Yemekler Pasinler'de bitti. Sanırım o andan itibaren biz de bittik.  doguekspresi6Artık çekilmedi gerçekten. Enerjimiz bitti, motivasyonumuz bitti. Biz de vurduk kafayı yattık, uyuduk. Yolculuk 4 saat daha sürdü. Bizim Kars Garı'na girişimiz 20.30'du. Özetle tren yolculuğu Ankara'dan başladığını düşünürsek tam olarak 26,5 saat sürdü. doguekspresi7

Kars

Kars'ta trenden indiğimizde güzel bir yağmur yağıyordu. Bizi o gün otelimize, restoranımıza ve ertesi gün Ani-Çıldır'a götürecek taksimizi önceden hazırlamıştık. Ucuz yollu, DSİ'nin misafirhanesinde kaldık iki gece. Taksicimiz Mesut bizi önce misafirhaneye götürdü, valizlerimizi bıraktık, oradan da Kars'ın en meşhur restoranlarından birisi olan Hanımeli'ye götürdü. Hanımeli konusuna ayrı bir parantez açmak istiyorum. Restoranla ilgili gitmeden çok olumlu şey okuduk fakat bizim intibamız tamamiyle tersi çıktı. Öncelikle kaz etini öyle aman aman beğenmedim. Bu bana ait bir damak tadı olabilir fakat bizim grubumudan herkes ikinci kez yemem dedi. Fiyatı porsiyonuna göre aşırı pahalı. Porsiyonun fotoğrafını çektim, doguekspresi9kime gösterdiysem ve fiyatını söylediysem ağzı şaşkınlıktan açık kaldı. Hadi bunu da geçtim. Kaz genel olarak pahalıdır denir, geçer. Fakat o çok övülen "güleryüzden" bahsetmeden edemeyeceğim. Garson arkadaş "niye geldiniz" der gibi bakıyordu. Hizmet ağır, porsiyonlar küçük derken aşık atışması başladı. Güzel... Yöresel bir gösteri izleyebilecektik. Lakin yaklaşık 10 dakika sürdü bu gösteri. 10. dakikadan sonra bahşiş isteme şovuna döndü. Restoran tamamen Doğu Ekspresi'nden gelen insanlarla dolu. Saat olmuş 21.30. Herkes yorgun, aç ve hatta biraz da sinirli. Bu ortamda yemek yiyen insanların başında onlara "taşlama yapıyoruz" ayağına bahşiş koparmaya çalışmak hiç hoş değildi.

Ani

doguekspresi11

doguekspresi10Ertesi sabah erkenden Ani'ye gittik. Sonunda istediğim manzarayı görebilecektim. Ermenistan Sınırı! Beni Ani'deki harabelerden daha çok çeken de buydu zaten. doguekspresi12Sabah hava serindi fakat öğleye yakın çok keyifli bir hal aldı. Poy da başlarda iyiydi fakat daha sonra onun da uykusunun gelmesiyle birlikte huysuzluğu arttı da arttı. Ve maalesef tam da gezinin sonunda ayağı taşa takıldı, düştü, dudağını patlattı. İçim gitti resmen. doguekspresi13Oğluşumun geçirdiği en büyük kazaydı, daha da büyüğü olmaz umarım. Ani çok büyük bir alanda kurulmuş 900'lü yılların sonunda nüfusu 100.000'e kadar dayanan bir Ermeni şehriymiş. Alparslan da buraya gelmiş. Hatta Anadolu'daki ilk cami de buraya yapılmış. Basit bir tel örgü, Arpaçay ve karşısı Ermenistan. İlk kez canlı canlı Ermeni bayrağı gördüm. Değişik bir histi. 2 saatte bitirilebilen bir tur Ani turu. İyi ki kışın gelmemişiz buraya, ne yürünebilir ne de durulabilir soğuktan.

Çıldır

Ani'den sonra rotamız Çıldır'dı. Çıldır Ardahan sınırları içinde. Yani teknik olarak Ardahan'a da gitmiş olduk böylece. Bu bölge inanılmayacak derecede düz bir bölge. Kars deyince aklıma hep dağların zirvesinde sapa bir yer gelirdi fakat tam tersi. Kocamaaaan düzlükler... E tabi düzlük olacak yoksa tren nasıl gelir? Kars'ın rakımı 1800 metre, Çıldır 2000 metre. Biz gittiğimizde göl tamamen erimişti ama yine de muhteşem bir manzara vardı. doguekspresi14Artvin'e doğru uzanan dağlar, yere inmiş bulutlar... Atalay'da, Çıldır'dan çıkan sarı balık yedik. Gayet lezzetliydi. Göl eridiği için ne kızak yaptık, ne üzerinde yürüdük gölün fakat bu bile yetti bize.

Kars Şehir Turu

Öğleden sonra Kars'a geldik. Mesut bizi önce Kars Kalesi'ne çıkardı,doguekspresi15 yukarıdan manzarayı izledik. Sonra da sırasıyla Katerina Sarayı
ve Çeltikov'adoguekspresi19 gittik. Buralar Rus döneminden kalan binalar tabi ama şu anda otel olarak kullanılıyor. Bir şehir turu, doguekspresi21resmi bina olarak kullanılan Rus yapıları derken Milkbar'da iniyoruz. doguekspresi20Burası Kars'ın büyük şehir ayarında bir cafe'si. Her yer üniversite öğrencisi dolu. Adı bar ama kendisi cafe. Ortamı sevdik ama pastaları biraz daha iyi olabilirdi. Oradan kalkıp da yürüyerek arkadaş tavsiyesi aldığımız Tadım Döner'e gittik. Çok başarılı... Kesinlikle gidilmesi gereken bir yer. Akşamında da Mesut'u çağırdık, kendimizi misafirhaneye bıraktırdık.

Sarıkamış

doguekspresi23Arkadaşlarımızdan ayrıldıktan sonra sabah Mesut bizi Sarıkamış'a götürdü. Bu sene Ankara'ya kar yağmadı bari Poy orada karla oynasın dedik. İlçenin içini şöyle bir gezdikten sonra Katerina'nın Av Köşkü'ne çıktık. Bina yıkılıyor resmen. Gerçek anlamda... Yazık böyle bakımsızlığa. Şahane bir bina, belli, turist de çekiyor ama bina üflesen gidecek. Oradan da kayak merkezine gittik.doguekspresi24 Kayak kıyafetlerimizi giyip telesiyejden ta en tepeye kadar çıkacaktık güya. Poy Bey'imiz telesiyejden korktu. doguekspresi26İlk seviyeye çıkana kadar bebeyi telesiyejde nasıl avutacağımızı şaşırdık. İlk seviyeye çıktığımızda da kendini kardan alamadı adam. En tepeye kadar çıkmaya gözümüz yemedi, gerisin geriye döndük. Değdi mi? Bence değdi. Karla oynarken o kadar mutluydu ki Poyefendi...doguekspresi25

Iğdır

Millet 2 yaşında bebeyle parka bahçeye gidemez, biz 26 saatlik tren, dağ tepe, otobüs ülkenin en doğusuna kadar gittik. Yeşer'imiz orada bizim. Kars'a kadar gitmişken ziyaret edelim istedik. Hatta Iğdır'a kadar gitmişken benim gibi sınır manyağı bir adam ne yapar? Öbür tarafa da geçer. Iğdır Kars arası yaklaşık 2,5 saat. Tuzluca ilçesinde bir polis araması dışında bir sıkıntı olmadan geldik. Iğdır'a gelirken bir ara Ermenistan'la birkaç metre seviyesine yaklaştık. Zaten bütün telefonlar Ermeni hattını çekti ama daha da ötesi yaklaştığımız köyden neredeyse evlerin içi seçilebiliyordu.

Nahçıvan

Ertesi sabah Yeşer'in evinden yürüyerek Belediye Meydanı'na geldik. Burada her gün Nahçıvan'a geçen taksiler bekliyor. Bindik Ümit Abi'nin taksisine. Saat 10.00 gibi de tekerler döndü. Lakin ki pasaportlar evde kaldı! Ta sınıra kadar gidip geri dönecektik karşıya geçemeden. Eve kadar gidip, pasaportları alıp tekrar yola koyulduk. Şehirden çıkıp da Dilucu Sınır Kapısı'na gidene kadar Ağrı Dağı bize eşlik etti. Ağrı Dağları... doguekspresi27Hem Küçük Ağrı, hem Büyük Ağrı... Muhteşem heybetleriyle karşımızdaydılar işte. Ve görmek isteyeceğim en etkileyici yollardan birine geldik. Dilucu Sınır Kapısı'na kadar giden o 10-15 kilometrelik koridor. Sol tarafımız Ermenistan, sağ tarafımız İran, karşımız Azerbaycan. Yıllarca internetten, haritalardan incelediğim yoldaydım artık. Gerçekten insanlar tutkularını gerçekleştirmeen ölmemeliler. Aslında hiçbir özelliği olmayan bir yol ama bu vasıfları bile benim için bir tutku olmaya yetti de arttı.doguekspresi28

Dilucu'ndan geçişimiz yaklaşık 45 dakika sürdü. Sağ olsun, Ümit Abi sınırdan geçerken yönlendirdi bizi. Kara sınırı geçişleri çok alışık olduğumuz bir şey değil. Daha farklı prosedürleri olabiliyor. Kapıda vizeyi aldıktan sonra hoş bulduk Nahçıvan!

doguekspresi29Nahçıvan ve kırsalı, 2000'li yılların başında yazılmış yazılarda hep çok virane olarak anlatılmış. Halbuki ben yol boyunca öyle bir viranelik görmedim. Bakü görmüş bir insanım, Bakü'yle kıyaslamam ama yine de ben hem kırsalını hem de şehrini çok beğendim. Bizim köylerin bakımsızlığının yanında Nahçıvan köyleri mesire alanları gibi duruyor. Etrafta bir tane çöp yok. Yol boyu ağaçlandırılmış. Şehirleşmenin bir kültür meselesi olduğunu kendi kendime tasdik ediyorum. Mekanın doğuda ya da batıda olmasının hiçbir önemi yok. Fakirlikle de alakası yok. Tamamen görgü meselesi.doguekspresi30

Nahçıvan şehri, geniş caddeleri, Bakü'deki kadar gösterişli olmasa da yüksek duvarlarıyla karşılıyor sizi. Hava gayet sıcaktı. doguekspresi31Bir tane AVM var, o da bizim herhangi bir semtimizde buluabilecek hallice bir AVM büyüklüğünde. Söyüdlüq'de lüle, tike, bira yaptıktan sonra önce AVM'sinedoguekspresi32 sonra da sırasıyla Ashab-ı Kehf'e, Han Sarayı'na, Mümine Hatun Türbesi'ne gittik. doguekspresi33Ashab-ı Kehf'te Poy canımıza okudu. Bir sürü merdiven tırmandık ve kendileri kıyametleri kopardılar. Han Sarayı ise benim çok hoşuma gitti. Nahçıvan Hanları'nındoguekspresi35doguekspresi36 sarayı müze haline getirilmiş. Mümine Hatun Türbesi ise özellikle dışı gerçekten görülmeye değer. doguekspresi37

Hava kararmak üzere olduğu için Tuz Hastanesi'ne gitmedik. Zaten Poy muhtemelen orada da durmazdı. Saat 19.00 olmadan sınırı geçmeye çalıştık zira bizim taraftaki memurlar 19.00'da yemeğe çıkıyorlarmış. Sonra bekle ki gelsinler. Ümit Abi bizi Vali Yolu'nda indirdi. Orada Yeşer'le buluşup Iğdır gecelerine aktık. doguekspresi38Çılgın Iğdır geceleri.

Böyleyken böyle Günlük. Bence bebe faktörünü de değerlendirerek iyi gezdik.